Illegaal lozen van chemische ladingresten door binnenvaartschippers blijft onbestraft

 

Ondanks een tik op de vingers van de rechter komt er niets terecht van de aanpak van ontgassende schepen. De autoriteiten zeggen de middelen niet te hebben om op te treden tegen het illegaal lozen van chemische ladingresten door binnenvaartschippers. Dat blijkt uit de reactie van het provinciebestuur op een gerechtelijke uitspraak. Bewoners zijn nijdig: ,,Dit kan echt niet. Het is alsof de brandweer zegt: we blussen niet, want we hebben geen slangen.''

Actie

De provincie verzint argumenten om maar niet in actie te hoeven komen, zegt Peter Breedveld van de Vereniging Stop Ontgassen. Dit is een groep burgers die rond de Lek woont. Deze rivier is een belangrijke vaarweg tussen de havens van Antwerpen, Rotterdam en Amsterdam en gemiddeld komt daar tien keer per dag een ontgassend binnenvaartschip voorbij. Bij het ontgassen laten chemicaliƫntankers hun ruimen schoon waaien, zodat er geen restjes oude lading meer in zitten die kunnen reageren met de nieuwe vracht. Ze lozen stoffen als kankerverwekkend benzeen.

 

Ontgassen is bij benzeen en benzeenhoudende stoffen als nafta en tolueen verboden, maar ondanks meldingen van de bewoners komen schippers ermee weg. Bij de rechter eisten inwoners van Krimpenerwaard dat de autoriteiten wel gingen optreden en die stelde hen dit najaar in het gelijk. In eerste instantie tekende het provinciebestuur hoger beroep aan tegen deze uitspraak, maar dat is nu ingetrokken. Wie denkt dat de provincie nu toch gaat handhaven, heeft het mis. De provincie past de werkwijze niet aan, laat een woordvoerster weten. ,,Bij handhaving van het verbod op varend ontgassen blijven we de lijn volgen als altijd.''

 

Volgens haar kunnen de autoriteiten wel signaleren dat er sprake is van ontgassen, bijvoorbeeld met e-noses (elektronische neuzen die aan de waterkant staan, red) of meldingen. ,,Maar voor daadwerkelijke constatering van overtredingen zijn we vervolgens afhankelijk van derden. We hebben zelf geen varende capaciteit om aan boord van de ontgassende schepen te gaan en metingen te verrichten. Meldingen worden daarom doorgegeven aan de landelijke uitvoerende diensten, zoals de politie en Rijkswaterstaat. In de praktijk blijkt de varende capaciteit van die derden beperkt.''

 

De Vereniging Stop Ontgassen reageert verontwaardigd. ,,Onzin. Ze hebben er gewoon geen zin in.'' Er varen volop patrouilleboten van de politie en Rijkswaterstaat op de Lek, zegt Breedveld, maar die zijn volgens hem helemaal niet nodig om ontgassende schippers te betrappen. ,,Het is bij binnenvaartschepen bekend wat ze aan boord hebben gehad en wat de volgende lading is. Zij moeten ook kunnen aantonen dat ze bij een ontgassingsstation zijn geweest. Als een schipper dit niet kan, dan moet hij maar uitleggen waar hij onderweg zijn rotzooi heeft gelaten.'' Ook laten ontgassende schepen volgens Stop Ontgassen een oliespoor achter.

 

Oplossingen

De verontwaardiging is groot bij de vereniging dat de uitspraak van de rechter geen aanleiding voor de provincie is geweest om oplossingen te bedenken. De ontgassingsproblematiek speelt in heel Nederland. Morgen staat het op de agenda van de Tweede Kamer.

 

Schippers ontgassen omdat er maar weinig ontgassingstations in Nederland zijn, waardoor ze moeten omvaren en wachten. Er zijn ondernemers met mobiele stations, maar die komen tot nu toe moeilijk aan een vergunning.

 

 

Bron: AD 27-11-2019 - Leon van Heel - Foto Jan de Groen

Lees het artikel op ad.nl

Teken de petitie!

En draag bij aan schone lucht!

Teken nu de petitie

Foto's en video's op deze website zijn uitsluitend bedoeld ter illustratie. Afgebeelde schepen hebben geen relatie met het onderwerp.